Een factuur opstellen. Hoe doe je dat?

Naast het feit dat ik binnenkort mijn Tante Betsy webshop start, schrijf ik steeds vaker voor bedrijven. Dan schrijf ik artikelen in mijn stijl, mag ik hier veelal een eigen invulling aan geven & doe ik dit ook nog eens met groot plezier. Aangezien ik hier dan ook aardig wat werk insteek en weet wat ik waard ben, word ik voor deze opdrachten betaald. De eerste keer zat ik met het zweet in de handen. Hoe moest ik in hemelsnaam een factuur opstellen? Ik had er écht geen kaas van gegeten. Vandaag kan ik jullie vertellen dat alle begin moeilijk is. Maar als je het eenmaal een paar keer hebt gedaan, wordt het steeds gemakkelijker. Kijk maar.

Wat moet erop komen te staan?

Wanneer je een officiële factuur opmaakt, is het niet zo dat je maar even wat kunt doen. Je hebt je namelijk aan de regels van de Belastingdienst te houden. In het begin is dat even goed zoeken en een kwestie van je erin verdiepen. In mijn geval zocht in op internet en vroeg ik mijn broer om advies. Ook hij is zelfstandig ondernemer namelijk. Na veel zoekwerk, werd mij toen een hoop duidelijk.

 

Wettelijke punten

  • De datum waarop je de factuur opstelt
  • Jouw bedrijfsnaam (handelsnaam), welke in combinatie met je adresgegevens bij de Belastingdienst bekend staat
  • Het volledige adres van jouw onderneming
  • Jouw KVK + BTW nummer
  • Een factuurnummer. Voor Advertorials gebruik ik A0050 bijvoorbeeld, en oplopend (de volgende factuur wordt dan A0051)
  • De goederen welke jij hebt geleverd + de hoeveelheid. In mijn geval word dit dan bijvoorbeeld: ”Publicatie blog-artikel. Stuks: 1”.
  • Het BTW tarief (bijvoorbeeld 21%) wat je in rekening brengt én het BTW bedrag
  • Het bedrag inclusief én exclusief BTW
  • De naam, en het volledige adres van het bedrijf waarvoor je de factuur uitschrijft. Ikzelf vermeld ook altijd hún KVK & BTW nummer

Eerst dacht ik, dat ik een speciaal programma moest aanschaffen om een factuur te ontwerpen. Maar ook dit bleek niet het geval. In mijn geval heb ik hulp gehad van mijn dochter, die er heel handig mee is. Nu heb ik een vast voorbeeld, welke ik telkens enkel maar hoef aan te passen. Hopelijk heb jij hier, als net gestarte ondernemer iets aan. Heb je nog vragen? Stel ze gerust!

🎀 Liefs Cynthia 🎀

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

18 Comments

  • Nancy

    17 september 2017

    Ik ben een weekje weggeweest en ben benieuwd hoe ver je bent! Ga je straks je baan ook opgeven of is dat niet de bedoeling!

    Reply
    • Cynthia

      17 september 2017

      Nou, ik ben echt bijna zover Nancy! Nog een paar toevoegingen en de webwinkel koppelen aan deze blog. Ik hoop vandaag of morgen online te gaan. Zo geweldig. Of ik stop hangt van mijn succes af.

      Reply
      • Nancy

        17 september 2017

        Oh spannend! Ik volg je op de voet!

        Reply
        • Cynthia

          17 september 2017

          Geweldig Nancy!

          Reply
  • Irene (@WijzermetIrene)

    17 september 2017

    Haha herkenbaar. Ik heb destijds gewoon een template gedownload van internet en daar alles aan aangepast. Mijn logo heb ik zelf ontworpen.

    Reply
    • Cynthia

      17 september 2017

      Handig Irene! Wat goed dat jij jouw eigen logo hebt ontworpen!

      Reply
  • Mooier Leven

    17 september 2017

    Mijn man is boekhouder dus hij heeft mijn factuursjabloon gemaakt 🙂

    Reply
    • Cynthia

      17 september 2017

      Super handig is dat!! Ik moest het zelf uitvogelen.

      Reply
  • Rachel

    17 september 2017

    wij hebben onze eigen facturen ontworpen en gemaakt en ben daar nog steeds heel blij mee 😀

    Reply
    • Cynthia

      17 september 2017

      Toppie meis!! Daar kunnen we trots op zijn. 😉

      Reply
  • Charel

    17 september 2017

    Oh top hoor! Hier kunnen we zeker wat aanhebben.

    Reply
    • Cynthia

      17 september 2017

      Dank je wel!

      Reply
  • Christa Schrijft

    17 september 2017

    Ik ben de rechterhand van mijn zwager binnen zijn bedrijf. Ik moest dus de nieuwe facturen ontwerpen toen wij de nieuwe huisstijl kregen.
    Nu werk ik er dagelijks mee en ik vind het top!

    Reply
    • Cynthia

      17 september 2017

      Oh wat goed van je! Het geeft echt voldoening om ze zelf te creëren!

      Reply
  • Roelina

    18 september 2017

    Ik gebruik idd ook de facturen zoals we deze voor het bedrijf van mijn partner hebben gemaakt. Een template in excel. Werkt super!

    Reply
    • Cynthia

      18 september 2017

      En jij bent natuurlijk erg bekend met dat soort zaken, als grafisch ontwerper. X

      Reply
  • alovelyadventurenl

    21 september 2017

    Wat handig! Ik wist wel van diverse templates ed maar niet precies wat er op moest komen te staan. Weer wat geleerd vandaag!

    Reply
    • Cynthia

      21 september 2017

      Top te horen!! Dank je wel. 🙂

      Reply

Geef een reactie


Volg

Volg